30 Ağustos 2018 Perşembe

| Firefox Quantum: Hız ve Tasarım Bir Arada

Geçenlerde ev bilgisayarımda kullandığım internet tarayıcısını değiştirmek istedim. Normalde Yandex Browser kulanıyordum ev bilgisayarımda ancak çok fazla yenilik gelmediğini ve benim daha çok ilgimi çeken Opera'ya geçmeyi düşündüm.

Opera'yı Pardus 17.3 üzerinde kurdum hatta işyerindeki bilgisayarımda da Opera kullanıyorum yine Pardus 17.3 üzerinde. Ancak nedense işyerinde almış olduğum performansı ev bilgisayarımda alamadım ve bende diğer alternatifleri test etmeye başladım. İşe Firefox ESR 52 ile başladım ve sonuç vasatın altındaydı. Ardından Firefox'un 61.0.2 sürümünün çıktığını gördüm ancak sonucun değişmeyeceğini düşündüğüm için bende diğer alternatifleri denemeye karar verdim. Özellikle Vivaldi'ye hala alışamadığımı gördüm. Chrome'u zaten sevmiyorum. En son Midori'yi de denedikten yeniden Firefox'a döndüm ve son sürümü indirdim.



Kurulumu yaptıktan sonra farkettim ki Firefox kendisini tamamen yenilemiş, Quantum adını verdiği yeni bir altyapıya geçmiş, yeni özellikler getirmiş. Opera'da hali hazırda kullanmakta olduğum ekran görüntüsü alma özelliği gelmiş mesela. Buraya ufak bir not düşmek isterim. Opera yıllardır birçok internet tarayıcısından çok önce birtakım özellikleri kendisine entegre etmeyi başardı. Örneğin; yerleşik reklam engelleme, vpn, ekran görüntüsü alma, yerleşik sohbet uygulamaları (whatsapp, telegram gibi).

Bende biraz denedim ve araştırdım ki Firefox Quantum altyapısına geçtikten sonra 170 milyon kez indirilmiş. Bir yıl önceki istatistiklerle kıyaslandığında ise %44 daha fazla oranda indirilmeye ulaşmış. Yani Firefox çok büyük bir fark yaratmış. Özellikle arayüzünü yenilemesi bence kesinlikle olması gereken bir şeydi. Bu yüzden bence bu başarının temeli arayüzde saklı.

Teknolojiyi seven aynı zaman işçi hakları, toplu iş hukuku ve iş hukukuna ilgisi olan ve sendikalar hakkında araştırma yapmayı seven birisiyim sadece... Çalışma Ekonomisi mezunu ve sendika uzmanı...